Information
ASVT | Vi arbetar för bättre villkor i sporten i allmänhet och för bättre förutsättningar för uppfödarna i synnerhet.
TR Media ingår ett nytt auktionssamarbete med ASVT.
Framöver kommer avelsföreningen att rekommendera sina medlemmar att använda TR Auktions plattform för att köpa och sälja hästar.
– Det känns fantastiskt roligt och spännande att börja jobba tillsammans för smidigare, bättre och tryggare hästaffärer, säger Markus Jalsborn, ansvarig för TR Auktion.
I januari 2024 lanserade TR Media en ny digital marknadsplats för hästauktioner – TR Auktion. Ambitionen var att introducera och få fler travintresserade att köpa häst, eller vara med på en andel i en häst.
Inför höstens auktionskavalkad väljer nu ASVT/Trottex att ingå ett större samarbete med mediekoncernen. Avtalet löper över tre år.
– Vi tycker det är viktigt att samarbeta och jobba med gemensam kraft för att möta de utmaningar som finns i dag. Med en stark partner kan vi nå fler och öka utvecklingstakten för att vara en trygg och säker marknadsplats för travintresserade, säger Markus Jalsborn.
ASVT kommer framöver att rekommendera sina medlemmar att använda TR Auktions moderna plattform vid hästaffärer. Säljande medlemmar får rabatt på anmälningsavgiften.
Samtidigt kommer TR Media att sponsra ASVT.
– Vi är glada över att kunna presentera ett samarbete som innebär att pengarna stannar kvar i travsporten. Precis som med ASVT går TR Medias överskott direkt tillbaka till travsporten. Tillsammans kan vi skapa bättre förutsättningar och villkor för konsumenterna, vilket i detta fall är våra medlemmar och Sveriges uppfödare, säger Johan Carlfjord, generalsekreterare på ASVT.
ASVT har tidigare bedrivit nätauktioner i egen regi, men upplever själva att de har saknat resurser att hänga med i den snabba digitala utvecklingen.
– Vi var pionjärer inom detta. Men framöver kommer vi att lägga ned satsningen på egna internetauktioner och i stället fokusera på detta samarbete. TR Media har de tekniska resurserna och den digitala kunskapen som vi inte har, säger Johan Carlfjord.
Om tidigare framförd kritik från ASVT säger generalsekreteraren:
– Vi ska ju inte konkurrera mot varandra utan kämpa tillsammans. Genom ett ”joint venture” med TR Media och ASVT:s samlade kompetens hoppas vi på sikt kunna stärka uppfödarnas situation. Det känns väldigt bra att vi hittat en gemensam långsiktig lösning som alla parter tjänar på.
ASVT har samtidigt fått uppdraget att ta hand om all fakturering vid försäljning av travhästar via TR Auktion.
– Sponsorskapet och uppdraget är viktiga intäkter för att vi ska kunna fortsätta verka för svenska uppfödare. ASVT ska arbeta både för uppfödarnas särintresse och för travsporten i stort, säger Johan Carlfjord.
Markus Jalsborn är nöjd med samarbetsavtalet.
– Det ska bli mycket spännande att se vad vi kan göra tillsammans. Vi har ett viktigt uppdrag framöver, och det är att stimulera hästintresset och få fler människor att upptäcka och känna hur fantastisk travsporten är. Vi har redan nya saker på gång.
ASVT | Vi arbetar för bättre villkor i sporten i allmänhet och för bättre förutsättningar för uppfödarna i synnerhet.